Unit Komunikasi Korporat
OBJEKTIF
- Mewujudkan perhubungan baik antara Kementerian dengan pihak awam serta media melalui strategi penyampaian maklumat perkhidmatan Kementerian yang berkesan.
- Menyediakan bahan maklumat dan rujukan kepada pihak awam dan media bagi setiap dasar, program dan aktiviti serta majlis rasmi Kementerian.
- Memastikan aduan, pertanyaan dan cadangan orang awam dan pelanggan Kementerian diselaraskan dengan lancar dan memenuhi keperluan yang dikehendaki.
- Meningkatkan keberkesanan kempen melalui penyediaan khidmat nasihat dan perundingan komunikasi korporat kepada pihak kerajaan dan agensi-agensi di bawahnya.
- Memastikan keberkesanan perancangan dan pelaksanaan pelan media berhubung publisiti, promosi dan kempen bagi setiap dasar, program dan aktiviti serta majlis rasmi Kementerian.
FUNGSI
- Merancang dan melaksanakan aktiviti komunikasi korporat yang strategik untuk Kementerian.
- Memberi khidmat nasihat bagi penyediaan Pelan Komunikasi.
- Mengurus liputan foto dan video bagi acara-acara rasmi Kementerian.
- Memberi khidmat nasihat dan perundingan komunikasi korporat untuk agensi-agensi kerajaan.
- Mengurus dan menyelaras komunikasi strategi menerusi platform komunikasi.
- Mereka bentuk dan menerbitkan bahan multimedia kempen, program, pameran, penerbitan dan kegunaan laman web.
- Mewujudkan kerjasama baik dengan media tempatan dan media antarabangsa.
- Merancang dan mengurus penerbitan Kementerian dan proses sidang editorial penerbitan serta input temu bual/ perutusan/ artikel.