Perkhidmatan Air dan Pembetungan
OBJEKTIF
- Mewujudkan dasar bekalan air dan pembetungan bagi menyokong kemampanan industri dalam jangka masa panjang.
- Mewujudkan mekanisme kawal selia industri perkhidmatan bekalan air dan pembetungan yang kondusif bagi menyokong kemampanan industri dalam jangka masa panjang.
- Mengimbangi aspek pemuliharaan alam sekitar dalam pembangunan industri perkhidmatan bekalan air dan pembetungan.
FUNGSI
- Menggubal, melaksana, memantau dan menilai Dasar Industri Perkhidmatan Air
- Merancang, menyelia dan menyelaras mekanisme pelaksanaan Dasar Industri Perkhidmatan Air
- Menyedia mekanisme pelaksanaan dan pemantauan projek pembangunan industri perkhidmatan air
- Melaksanakan, memantau, menilai, menambah baik pelaksanaan Dasar Industri Perkhidmatan Air
PROGRAM
- Program Non-Revenue Water (NRW) Kebangsaan Pendekatan 1 & 2
- Kempen Kesedaran Penggunaan Air
- Mekanisme Penetapan Tarif (Tariff Setting Mechanism-(TSM))
- Kempen Penggunaan Produk Cekap Air
- Peningkatan Pemulihan Perbelanjaan Operasi Operator Pembetungan Awam
- Pemantauan Program Capital expenditure (CAPEX) berdasarkan Pelan Perniagaan Operator Air
- Pembinaan loji rawatan kumbahan dan rangkaian paip pembetungan
- Penghasilan Air Pulih Guna
HALA TUJU & SASARAN
- 28.5% (2030)
Pengurangan Air Tidak Berhasil (Non-Revenue Water - (NRW)) Ke Arah Kecekapan Dan Kelestarian Pengurusan Bekalan Air - TSM (2024)
Peningkatan Kemampanan Kewangan Industri Bekalan Air dan Pembetungan melalui Pelarasan Tarif - 180 l/c/d (liter per kapita per hari) (2025)
Peningkatan Kemampanan Bekalan Air melalui Pengurangan Penggunaan Air Domestik - 200 JLH (juta liter sehari) (2030)
Mendukung Ekonomi Kitaran melalui Peningkatan Penggunaan Air Pulih Guna - 20% (2030)
Peningkatan Rizab Margin Air Terawat Bagi Mewujudkan Jaminan Sekuriti Air - 89.0% (2030)
Pengukuhan Penyampaian Perkhidmatan Pembetungan Melalui Peningkatan Liputan Sistem Pembetungan Bersambung di Bandar-Bandar Utama